7 ting du bør sjekke om motorsykkelen din ikke starter

Det er ikke noe mer frustrerende enn at motorsykkelen din nekter å starte akkurat når du trodde du ville gå en vakker tur. Â Nei, det er ikke det vanlige problemet med kaldstart vi referer til her. Det er tider når vi på grunn av vår egen uvitenhet havner oss selv i slike frustrerende situasjoner. Du er kanskje enig i at noen får panikk når det skjer. Vi er her for å fortelle deg hvordan du kan løse problemet ved å holde deg rolig og utføre noen mindre kontroller.

Vi forteller deg 7 slike ekstremt enkle kontroller som du kanskje vil utføre når sykkelen din bare nekter å komme til liv: –

7) Svakt / dødt batteri: Batteriet som er trygt festet til sykkelen din, er virkelig livlinen til hele det elektriske systemet. For tohjulinger utstyrt med kun elektrisk start, er startmotoren helt avhengig av batteriet. Bare hvis batteriet har tilstrekkelig ladning, vil det kunne skru opp motoren som krever en ganske høy spenning fra batteriet. På et relativt svakt batteri ville man ikke kunne bruke elektrisk start. Noen tegn på et dødt eller svakt batteri er når du trykker på hornknappen eller slår på frontlysene, ingen fungerer bra eller rapporterer total feil.Â

6) Ingen drivstoff: Når drivstoffnivået ditt går ned, er det veldig vanskelig å bedømme tilgjengeligheten ved hjelp av måleren, og det kan også være en grunn til at sykkelen din ikke starter. På den tiden kan du bruke noen gamle skoleteknikker for å sjekke om sykkelen har drivstoff eller ikke. En av de enkleste måtene er å riste sykkelen forsiktig når den står på hovedstativet og vente på å høre det typiske sluket av gjenværende drivstoff fra tanken. Alternativt kan du også sjekke det ved hjelp av lommelykten på mobiltelefonen.

5) Tilstoppet drivstofftankventil: Det er en veldig liten ventil på drivstofftanken på motorsykkelen, slik at utløpet kontinuerlig tilfører drivstoff til inntakssystemet. I de fleste syklene i India er det nøkkelhullet til tanklokket. Når denne ventilen blir tilstoppet, stopper tanken tilførselen av drivstoff til det nedre systemet. Du kan åpne ventilen med en veldig tynn ledning eller pinne sammen med et tvunget slag i det hullet.

4) Clutchen kobles ikke ordentlig inn: Når du starter sykkelen og girkassen er i gir, må du trekke i clutchspaken ordentlig. Noen ganger kobler ikke clutchen inn riktig og skaper et startproblem. I en slik tilstand, sett girkassen i nøytral og prøv igjen.

3) Blokkering av inntak eller eksos: Blokkert luftboks eller lyddemperutgang er også en tilstand som skaper startproblemer, som kan oppstå av en hvilken som helst grunn, inkludert skøyer i nabolaget ditt. Så du bør også sjekke innsugs- og eksossystemet på sykkelen din hvis det er noe ekstra i dem.

2) Løs tennpluggledning: Løs tennpluggledning er ikke noe nytt for motorsykkelførere, det kan oppstå på grunn av rykkene eller kan være en spøk. Du trenger ingen mekaniker for å fikse dette problemet. Bare koble fra og koble til kontaktene og prøv å starte motorsykkelen igjen.

1) Motorstoppbryter: Det er en av de vanligste tingene vi glemte å sjekke før vi irriterte oss over startproblemet. Mesteparten av tiden bruker vi tenningsnøkkelen til å slå av motorsykkelen i stedet for bryteren for å slå av motoren. Så når vi bruker den, glemte vi å slå av bryteren noen ganger og fortsette å prøve å skru på motoren.Â