motorsykkel tips

Vi liker alle å være i form, vel, i det minste, vi prøver å være det, men med arbeidsplaner og sosiale sammenkomster er det knapt tid igjen til å gå på treningsstudio eller til og med spise riktig. Vel, det er ikke sant. Hvis vi virkelig ville, kunne vi ta oss tid og bli den fysisk spreke personen vi ønsker å være. Dette gjelder også for din motorsykkel. Hvis du ignorerer det og ikke bryr deg om å vedlikeholde det, vil det bli tregt, tregt og vil svikte deg. De fleste kvinner vil fortelle deg: “Hvis du ikke kan ta vare på deg selv, vil du ikke kunne ta vare på meg, og du er ikke verdt tiden min.” Hvis motorsykler kunne snakke, er jeg sikker på at de sannsynligvis ville sagt det samme. Så mitt råd til deg er – ta vare på motorsykkelen din og den vil ta vare på deg. Følg disse enkle trinnene for å sikre at motorsykkelen din går like jevnt som deg.

1. Hold det rent

En skitten motorsykkel er rett og slett respektløs. Ikke bare dekker den til informasjonskonsollen og andre lys, men den bygger også opp og samler seg i alle kriker og kroker. Dette fører til mye smuss på alle feil steder og hjelper også med å danne rust. Så sørg for å få motorsykkelen høytrykksvasket minst en gang i måneden og tørk den godt med noen få dager.

2. Dekktrykk

Å holde dekkene på riktig trykknivå er avgjørende hvis du ønsker å oppnå en god drivstofføkonomi. Enhver motorsykkel som kjører på lavt dekktrykk vil gi deg lav drivstofføkonomi. Den eneste gangen du bør redusere lufttrykket i dekkene er hvis du kjører på sand eller hvis veiene er veldig glatte og du har tynne dekk. Dette lar dekket få en bredere kontaktflate og gir deg dermed mer grep. Ellers anbefales det alltid å sette en eller to PSI mer enn produsentens anbefalte tall. Dette vil gi deg bedre kjørelengde og hjelpe deg å sykle lenger.

3. Stopp

De fleste av oss liker å kjøre fort på en motorsykkel, men det er ingen vits å kjøre fort hvis du ikke kan stoppe i tide for å unngå en kollisjon eller en hindring. Det folk flest ikke vet eller velger å ignorere, er at bremseklossene på en motorsykkel med tiden slites ut og til og med blir skitne. De må rengjøres eller skiftes ut avhengig av hvor mye liv som er igjen i dem. En annen viktig del av bremsekraften i en motorsykkel kommer fra bremsevæsken. Ettersom bremseklossene slites ut, reduseres også nivået av bremsevæske. Åpne bremsevæskebeholderen med noen måneders mellomrom og fyll på bremsevæske.

4. Lenke det riktig

Mange mennesker på veien kjører motorsykkel med drivkjeden enten løs eller nesten i ferd med å falle av. Dette er veldig farlig. Ikke bare reduserer et løst drivkjede kjørelengde, det kan også føre til at kjedet løsner eller til og med skader foringsrøret. Det anbefales heller ikke å holde drivkjeden for stram, da det har vært tilfeller der kjedet har knekket på grunn av for mye spenning den er under. Sjekk brukerhåndboken for hvor mye fritt spill som anbefales for motorsykkelens drivkjede, og sørg for at den justeres så ofte som nødvendig.

5. Clutch ut

Med trafikken i byene som blir dårligere for hver dag, fører det til at vi blir enda mer stresset. Men hva med motorsykkelen? Konstant stopp, start og girskift med noen sekunders mellomrom er ikke bra for clutchens levetid. Clutchen blir trykket inn mesteparten av tiden, sliter ut clutchplatene, og med tiden vil du legge merke til at clutchspaken blir litt løs og giring vil bli vanskeligere. Så sjekk nå og da for å se om clutchspaken har nok fritt spillerom og ikke er for løs. Hvis clutchspaken er for stram, kan du havne og brenne clutchplatene.

6. Lys den opp

Det er ikke noe mer irriterende enn en motorsykkelfører som ikke gir beskjed når han svinger, når du bytter fil og selvfølgelig når frontlyset konstant er i øynene dine. Faktisk skjønner de fleste ryttere ikke engang at bremselyset på motorsyklene deres har sluttet å virke før de havner bakerst av et annet kjøretøy. Så sjekk blinklysene og bremselysene hver dag for å se om de fungerer som de skal. Pass på at når motorsykkelens frontlys er på nærlys, peker den ned mot veien og ikke mot 1. etasje i noens hus.

7. Glatt som olje

Å holde motoren på motorsykkelen i god stand innebærer to ting. Den ene er ikke reving mutrene av den ved å redline den i hvert gir, og den andre er å skifte motorolje i tide hver gang. Å skifte motorolje regelmessig vil holde alle de indre delene av motoren i gang jevnt. Oljekvaliteten du legger på spiller også en viktig rolle for å holde motoren i gang jevnt. Avhengig av typen og kraften til motorsykkelen din, kan du se på å oppgradere til en semisyntetisk eller helsyntetisk motorolje. Disse fungerer godt i både kalde og varme temperaturer. Se brukerhåndboken for å se hvilken oljekvalitet som anbefales for din motorsykkel.

8. Holde det rett

Med forholdene på veiene som stadig endrer seg, vil det være tilfeller der det er uunngåelig å gå inn i et hull eller over en støt. Dette plutselige støtet kan føre til at hjulene på motorsykkelen ikke er i flukt. Dette er farlig fordi styringen kanskje ikke automatisk korrigerer seg selv ordentlig, eller du kan lande opp og skli mot asfalten i en sving. Så med noen ukers mellomrom ta motorsykkelen din til en garasje og sjekk om hjulinnstillingen er riktig.

9. Strømbrudd

Akkurat som vi trenger å spise for å fylle på energinivået, må batteriet på motorsykkelen lades med noen måneders mellomrom. Med hver tommel på starteren og hver bremsespak eller pedal som trykkes ned, mister batteriet strøm. Hvis du ikke bruker motorsykkelen regelmessig slik at dynamoen kan lade batteriet, vil batteriet tømmes. Hvis du har et gammelt batteri som krever vann inne, sørg for å fylle på vannstanden med noen ukers mellomrom. Hvis du har et av de nye vedlikeholdsfrie batteriene, har du ingenting å bekymre deg for.

10. Det handler om deg

Ja, det handler om deg. Motorsykkelen din vil gå jevnt hvis du tar vare på den. Det betyr ikke bare å utføre vedlikeholdsarbeid, men også å sykle riktig. Å bremse rolig, akselerere jevnt og svinge jevnt vil hjelpe mange av delene på motorsykkelen til å vare lenger. Husk at en maskin bare er like god som operatøren.