Vet du forskjellen mellom en sportsbike, en cruiser og en naken sykkel? Hvis du ikke gjør det, trenger du ikke bekymre deg. Vi har dekket deg med en visuell guide til de åtte vanligste typene motorsykler som er tilgjengelige på markedet i dag.
Sportssykler
Sportsbikes er en av de to arketypiske motorsyklene som alle tenker på. Be et barn tegne en rask motorsykkel, og de prøver å tegne en CBR eller en GSX-R. Sportssykler er fokusert på ytelse, akselerasjon, svinger og bremsing. De er så lette og kraftige som mulig, og vanligvis ikke like komfortable som andre typer motorsykler.
Standard eller nakne motorsykler
Et av de største voksende segmentene av motorsykler, standard- eller nakensykkelen tilbyr sportssykkelytelse med en mer komfortabel sittestilling.
Trenger du praktisk hverdag for å komme deg på jobb? Si hei til standard og naken motorsykkelklassen. Illustrasjon av Rich Lee
Mange moderne standarder – også kalt nakne motorsykler – tilbyr nesten all ytelsen til full-on sportssykler, men med mer komfortable kjørestillinger og litt mer generell nytte. Dette er et raskt voksende segment som viser store løfter i segmentet for elektriske motorsykler.
Dual Sport motorsykler
Pendler du til jobb i løpet av uken og kjører på tur i helgen? Dual sport motorsykler er der du trenger å se. Illustrasjon av Rich Lee
Delvis vei, del smuss, såkalte dobbeltsportsmotorsykler er gatelovlige og i stand til å reise på motorveier så vel som by-/forstadspendling. Men de kan også takle terrengløyper i helgene. Hvis du vil ha en mer gateorientert dobbelsportmotorsykkel, se etter en supermoto, som er en dobbelsport med 17-tommers hjul og gatedekk.
Cruiser motorsykler
Den klassiske motorsykkelen, utstyrt med en stor V-tvilling og lavt til bakken, cruisermotorsykler er der for folk som trenger en avslappet tur på to hjul.
Vil du ha klassisk motorsykkelstil og komfort? Cruiser-motorsykler er et alternativ. Illustrasjon av Rich Lee
De fleste cruiser-motorsykler stammer fra styling-temaene som er fastsatt av Harley-Davidson, og er lave, lange og ser litt slemme ut. Hovedfordelen deres er en lav setehøyde sammen med en viss visuell svekkelse. Harley-Davidson kan være opphavsmannen til cruiser-motorsykkelstilen, men andre populære produsenter – inkludert noen italienske – har skapt sin egen.
Touring og Sport Touring motorsykler
Touring og sport touring motorsykler er bygget for å kunne kjøres på tvers av land, alt samtidig som føreren holder optimal komfort.
Kjør på tvers av staten – eller landet – i optimal motorsykkelkomfort på baksiden av en turmotorsykkel eller sportsmotorsykkel. Illustrasjon av Rich Lee
Dagens tur- og sportturmotorsykler er bygget for langsiktig kjøring og inkluderer full værbeskyttelse, vanntett bagasje og andre fasiliteter som oppvarmede håndtak, stereoanlegg og komfortable seter. Som navnet antyder er en turmotorsykkel bygget for førere som ønsker å ofre litt komfort for muligheten til å lene sykkelen over.
Eventyr motorsykler
En tursykkel laget for offroad, eventyrmotorsykler lever opp til navnet sitt og kan stort sett kjøre hvor som helst på to hjul.
Liker du å turnere, men vet du at du også vil ut på terreng? Eventyrmotorsykler er gode til å gjøre begge deler. Illustrasjon av Rich Lee
En annen raskt voksende sjanger kalles eventyrmotorsykler, eller ADV-sykler. Disse syklene er mønstret etter de lenge populære BMW R-GS-syklene, som i utgangspunktet er store gatemaskiner som også tilbyr offroad-kapasitet.
Scootere
Scootere tilbyr den samme moroa som en motorsykkel gjør, med en økonomisk automatgir og et gjennomgående design.
Økoboksen av motorsykler, scootere holder brukervennligheten foran tankene, samtidig som de lar deg nyte tohjuls frihet. Illustrasjon av Rich Lee